Popverslag, april 2000

>tk

Laten we eerlijk zijn: de Tröckener Kecks hadden we al afgeschreven. Nadat de band in de jaren '80 dankzij een uitstekend live-reputatie en enkele zeer fraaie albums ('Een Op Een Miljoen', 'De Jacht') een goede naam hadden opgebouwd, leverden de jaren '90 bitter weinig op voor Rick de Leeuw en de zijnen. Er werd toch nog maar een nieuw album gemaakt, eigenlijk tegen beter weten in. Voorzien van de mysterieuze titel '>tk' (groter dan Tröckener Kecks) luidt dit 14e album van de Kecks onverwacht een derde of vierde jeugd in van de band.

'>tk' is namelijk een voortreffelijk album dat een vernieuwde Kecks laat horen. Het lijkt erop dat de band zich eindelijk op zijn gemak voelt in de studio. Waar vroeger vooral werd getracht het live-gevoel te benaderen, is '>tk' een volwassen popplaat die klinkt als een klok. Daaraan zal producer J.B. Meyers (voorheen Supersub) een flink handje hebben meegeholpen. Op eens krijgen de teksten en melodieën van De Leeuw een waardige aankleding. De single 'Niemand Thuis' is schrijnend melancholiek, zonder te breken met de Kecks-traditie. Meyers laat de songs wel spannender en eigentijdser klinken: het fraaie 'Ik Denk Nooit Meer Aan Jou' wordt gedomineerd door een kale ritmetrack. 'Veel Te Veel Water' is een prachtige ballade en zelfs het bizar getitelde 'Zou Je Niettegenstaande De Recente Gebeurtenissen Toch Nog Een Verblijf Op Amoureus Gebied In Overweging Willen Nemen, Alsjeblieft?' is met een weird refrein een topper.
Bovendien slagen de band en Meyers erin de rockers 'Meer Niet' en 'Hakken In Het Zand' ook spannend te houden, waardoor er eigenlijk geen zwakte aan '>tk' zit. Zeker ook omdat De Leeuw in zijn teksten alle Abels, Borsato's en Volumia's van Nederland een lesje in goede teksten schrijven geeft.
'>tk' is alsof je na jaren weer een oude vriend tegenkomt: er is veel veranderd, maar het klikt nog steeds. Tröckener Kecks is zo'n oude vriend en ik ben blij dat ze er nog zijn.

Pers