Music Maker, recensie van februari 2000, door Jan v/d Plas

Tr÷ckener Kecks >tk [PIAS]
Jarenlang was Tr÷ckener Kecks zo'n band met een fanatieke vaste aanhang. Jongens en meisjes van stavast die hun helden door dik en dun steunden. Het verruimen van hun belevingswereld liep aardig gelijk op met de ontwikkeling die de muzikanten doormaakten. Zo kun je als muzikant je pensioen halen, zullen de bandleden weleens hebben gedacht.
Het werkte niet zo.
Halverwege de jaren negentig bleven de platen in de schappen staan en vertoonden de zalen steeds meer lege plekken. Bandleden gingen en het idee van die vriendenclub die de hele wereld aankon, verkruimelde.
'Waar zijn ze nu, de vrienden voor het leven? Ze geven ÚÚn voor ÚÚn niet thuis vannacht', zingt De Leeuw op het nieuwe Kecks-album en het is gemakkelijk je voor te stellen hoe hij zwalkend door de stad is gegaan.
'>TK' is een plaat waar de vertwijfeling vanaf druipt. Een plaat over verloren liefdes en gemiste kansen. Geheel in lijn met de teksten schitteren de typische Kecks-patroontjes - de strummende gitaar, het aflopende majeurschema - door afwezigheid. In plaats daarvan produceren de 'nieuwe' Kecks, Phil Tilli (gitaar), Rob van Zandvoort (toetsen) en Gerben Ibelings (drums) en oudgediende Theo Vogelaars (bas), eigentijdse gitaarpop.
Elektronica en effecten worden daarbij niet geschuwd. En waar dergelijke vormexperimenten vroeger soms geforceerd aandeden, dragen ze nu bij aan de sfeer.
Een verdienste die op het conto geschreven mag worden van producer J.B. Meyers. Hij smeedde een robuust muzikaal raamwerk, dat De Leeuw in staat stelt zich van zijn meest kwetsbare kant te laten zien zonder dat het ook maar een moment week wordt.
Het resultaat is de beste Kecks-plaat ooit.

Pers