Brabants Dagblad, interview van 10 mei door Gerrit van den Hoven.

Tröckener Kecks

Twintig jaar al draaien de Tröckener Kecks mee in het Nederlandse popcircuit. Op de laatste, twaalfde CD '>TK' klinkt de groep frisser dan ooit. Een gesprek met zanger Rick de Leeuw.

Hoe zijn leven was verlopen als zijn ouders niet vroeg waren gestorven en hij niet naar kostschool was gegaan? Het is moeilijk te zeggen, maar Rick de Leeuw (39), zanger van de Tröckener Kecks, weet één ding zeker. "Ik zou geen zanger zijn. Van mijn twaalfde tot mijn achttiende heb ik op kostschool gezeten. Mijn geldingsdrang komt daaruit voort. Mijn hele leven heb ik het gevoel dat ik iets mis. Wat weet ik ook niet precies, maar ik ben bang dat ik mijn hele leven zal blijven zoeken." Steeds heeft hij het gevoel dat hij iets moet bewijzen. Laten zien dat hij iemand is.
Richard Koning heet de hoofdfiguur in zijn debuutroman 'De Laatste Held' die binnenkort uitkomt bij Nijgh & van Ditmar. Het boek gaat over een puber die vroeg zijn ouders verliest, naar kostschool gaat en ervan droomt een beroemd voetballer te worden. Niet moeilijk te zien is dat De Leeuw Koning is. "Het is een geromantiseerd levensverhaal", zegt hij. "Het gaat over dromen en illusies. Zonder dromen kun je niet leven." Hij heeft zijn lange lichaam achter een tafeltje in een Amsterdams café gevouwen en schuift af en toe de zwarte haren terug die over zijn voorhoofd vallen. Dik twintig jaar lang is hij de voorman van de Tröckener Kecks, de band die hij oprichtte met Leo Kenter, zijn vriend die samen met hem op kostschool zat. Gezworen kameraden waren ze en toen Kenter een paar jaar geleden de Kecks verliet, voelde De Leeuw zich in de steek gelaten. Uit het oog verloren zijn ze elkaar echter niet. Kenter werkt momenteel eveneens aan een roman en De Leeuw is een van zijn 'redacteuren'. "Hij komt in mijn boek voor en Richard zit in het zijne."

EIGEN STUDIO
Of het aan de recente schrijfactiviteiten ligt is niet duidelijk, maar het laatste Kecks-album '>TK' is zonder meer verrassend sterk. Een sfeervol, poëtisch album vol liedjes die ergens over gaan. Met daarop bijvoorbeeld een nummer met een uiterst opmerkelijke titel: 'Zou Je Niettegenstaande De Recente Gebeurtenissen Toch Nog Een Verblijf Op Amoureus Gebied In Overweging Willen Nemen Alsjeblieft'. Een lied dat ontstond in een poging "een onzingbare meezinger te maken. Ahum, je vindt en zegt natuurlijk altijd dat je laatste album het sterkste is. Maar we hebben op '>TK' in alle opzichten een stap vooruit gezet", meent De Leeuw. Het album is in de eigen studio van De Leeuw opgenomen en werd pas toen het klaar was bij Pias ondergebracht. De eigen studio vormt volgens De Leeuw één van de verklaringen voor de kracht van het album. "Uiteindelijk heb je met een eigen studio zeeën van tijd om iets nieuws uit te proberen. Wij hebben altijd albums gemaakt die dienden als illustratie bij een optreden. Dan ging je de studio in met acht liedjes die zich live al hadden bewezen, schreef er tijdens de opnames nog een paar nummers bij en in drie, vier weken tijd stond het erop. Aan dit album hebben we een half jaar gewerkt."

Volgens De Leeuw heeft de groep tijdens de opnames van het vorige album 'Dichterbij Dan Ooit' gezien dat het anders kon. Attie Bauw produceerde dat album en probeerde de Kecks al wat anders te laten klinken. Maar het album flopte en ook dat betekende dat de Kecks zich moesten bezinnen. Zeker toen bleek dat platenmaatschappij Polydor weinig heil meer zag in de groep. "Polydor was net Universal geworden en opeens was alles groter. Ze zijn voor ons eigenlijk uit het zicht verdwenen. Universal is heel goed om met een groot budget een produkt in de markt te zetten, zoals Marco Borsato. Maar dat is helemaal niks voor ons."
In een dorpje aan het Lagio Maggiore werd vervolgens aan de nieuwe plaat gewerkt. De groep kent daar een Italiaanse zakenman die een studio bezit. "Het is iemand die ervan droomt te bassen in een beroemde band. Het is er nooit van gekomen, maar hij vindt het prachtig als er een rockband is. Dan spelen we in de dorpskroeg samen met zijn band." Elke dag werd gewerkt aan een nieuw idee. Nooit langer, om niet het risico te lopen weken met een idee bezig te zijn dat uiteindelijk niets was. Met vijfentwintig nummers keerde de groep terug en met hulp van producer J.B Meijers (ex-Supersub) werden twaalf songs opgenomen. De Leeuw constateert dat de teksten en muziek nu meer zijn versmolten. "Ik probeer nu als ik teksten schrijf de melodie te vergeten zodat we met de groep opnieuw kunnen beginnen aan de muziek", zegt hij. Nu heeft hij het idee dat hij nog jaren door kan met de band. Aan stoppen is sowieso nooit gedacht. "Nee. Waarom? Ik ben blij dat ik dit mag doen." Hij lacht kort. "Bovendien, ik kan niets anders."

Pers